181130 kindjeIn Engeland zijn de Local Safeguarding Children’s Boards al decennia lang de regisseur zijn van leren van calamiteiten. Op een hoger leerniveau hebben die ervaringen ervoor gezorgd dat er in Engeland recent een wetswijziging is aangenomen. Van die Engelse ervaringen kunnen we in Nederland veel leren op weg naar transformatie en nieuwe jeugdhulp.

Inleiders:
Sheila Fish is werkzaam bij het Social Care Institute for Excellence (SCIE) in Londen (www.scie.org.uk). Zij is grondlegger van Learning Together en adviseert en begeleidt al zo’n 10 jaar gemeenten in Engeland in het omgaan met calamiteiten en incidenten.

Ans van der Maat is directievoorzitter van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Zij was in haar eerdere werk als jeugdzorgbestuurder nauw betrokken bij calamiteiten, o.m. als woordvoerder namens Jeugdzorg Nederland bij het onderzoek naar seksueel misbruik in de Jeugdzorg. Opbrengst - De visie om te leren van incidenten is belangrijker dan een specifieke methode. - Leerreviews van incidenten zijn een middel voor verbetering, geen doel op zich. - Leren van incidenten vraagt aandacht, tijd en kennis hoe dat te doen. - De kennis, die het leren van incidenten oplevert, moet beter toegankelijk zijn.

Opbrengst

  • De visie om te leren van incidenten is belangrijker dan een specifieke methode.
  • Leerreviews van incidenten zijn een middel voor verbetering, geen doel op zich.
  • Leren van incidenten vraagt aandacht, tijd en kennis hoe dat te doen.
  • De kennis, die het leren van incidenten oplevert, moet beter toegankelijk zijn.

Klik hier voor het verslag