De gemeente Hoogeveen wordt voor de rechter gedaagd wegens het overlijden van een 8-jarig meisje. Het is de eerste keer dat een gemeente aansprakelijk wordt gesteld voor vermeend falen van jeugdhulp sinds de invoering van de Jeugdwet.

Bijgaand treft u de uitnodiging en het programma aan van het congres Leren van Calamiteiten – Hoe leert uw gemeente van een calamiteit? op 6 juni 2016 van 13.00 tot 17.00 uur in Amsterdam.
Het programma bestaat uit een plenair gedeelte met een videoboodschap van de heer M.J. van Rijn, staatssecretaris VWS, en als key-notespeaker de heer E.E. van der Laan, burgemeester van Amsterdam en voorzitter van de Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik. Daarna kunt u deelnemen aan verschillende workshops.

Aanmelden
Aanmelden voor het congres kan tot 30 mei 2016 via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Hierbij verzoeken wij u uw top 3 van workshops kenbaar te maken. Bij de indeling wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met uw voorkeur.

Uitnodiging Congres Leren van Calamiteiten.pdf (pdf, 568.583 bytes)

Nadat Sheila Fish in 2013 een eerste groep reviewbegeleiders in Nederland had opgeleid, is in november 2015 – januari 2016 een tweede groep opgeleid. Daaraan namen ook de Nederlands supervisoren als trainers deel. De supervisoren vormen de schakel in het kwaliteitsbeleid tussen Engeland en Nederland. 

Sheila Fish hield op 5-11-2015 een lezing over de belangrijkste ontwikkelingen van Learning Together in Engeland de afgelopen jaren:

  • Een verbreding van de onderzochte incidenten van jeugd en gezinnen naar ouderen en naar het hele sociale domein.
  • Een verbreding van standaard reviews naar reviews op maat (qua omvang en verdieping). Daarbij wel de methodiek scherp in de gaten houdend.
  • Uitbreiding naar reviews van situaties, waarin geen incident heeft plaatsgevonden.
  • Veel aandacht voor een goede balans tussen het leerdoel van een review en de maatschappelijke wens tot accountability voor veiligheid, die altijd een grote rol speelt bij incidenten.


Sheila Fish benadrukte dat leren van incidenten in de eerste plaats een attitude/cultuur in een organisatie is, niet een product. De visie om van je fouten te leren raakt het hart van een organisatie. Dat gaat heel ver, tot organisatieontwikkeling en leiderschapsvisie toe. Daarom is het zo belangrijk dat bestuurders en managers ten volle achter de leervisie staan, zodat een veilige situatie ontstaat die reflectie op de moeilijke ervaringen mogelijk maakt in plaats van angst voor het moeten verantwoorden. In zo’n lerende cultuur kan het leereffect van een review breder worden dan één geïsoleerde casus. Het allerbelangrijkste van leerreviews is echter om te beschikken over uitstekende reviewbegeleiders. Sheila Fish besteedt dan ook veel aandacht aan de selectie en training daarvan.